Sachertorte

Zondagavond belandde ik tijdens het zappen op de televisiezender Njam, waar net 'Hairy Bikers Bakeation' bezig was. In dit programma maken de twee Britse televisiepresentators Simon King en David Myers een gastronomische toer door Europa, waarbij ze op zoek gaan naar de hotspots van de Europese bakkunst. Deze keer was Oostenrijk aan de beurt, en natuurlijk kwam de sachertorte ter sprake, de beroemdste chocoladetaart van de wereld. Dat herinnerde mij aan een bewaard recept uit een oud ledenblad van Swarovski, waarvan ik in mijn jeugdjaren de befaamde kristallen beeldjes verzamelde.


Omdat ik deze sachertorte jaren geleden al wilde maken, maar het er nooit van gekomen was, én omdat ik deze heerlijkheid nu op mijn blog kan delen, dook ik deze week de keuken in en ontpopte ik mij tot een Oostenrijkse bakkerin. Op de tonen van een van Johann Strauss' Wiener walzer, danste ik met mijn deegbeslag de keuken rond en waande ik mij in de balzaal van het befaamde Sacherhotel, de bakermat van deze overheerlijke Weense lekkernij. Kristallen kroonluchters, statige schilderijen, prachtig gedrapeerde fluwelen gordijnen... Ik voelde mij net Sissi, keizerin van Oostenrijk. Met zo'n liefde een sachertorte bereiden, dat kon niet anders dan lukken! 


Waan je je ook graag even keizer of keizerin? Ga dan aan de slag met dit recept van de sachertorte.

Ingrediënten

Voor de cake
6 eieren
130 g pure chocolade
130 g boter
110 g poedersuiker
vanille-extract
110 g suiker
130 g bloem
abrikozenjam

Voor het glazuur
200 g suiker
125 ml water
150 g pure chocolade

Aan de slag

Scheid de dooiers van de eiwitten. Smelt de chocolade. Doe de boter, poedersuiker en een paar druppels vanille-extract in een kom en klop het geheel met een garde. Voeg geleidelijk de zes eidooiers toe en daarna de gesmolten chocolade. 

Voeg de suiker aan het eiwit toe en klop het mengsel stijf. Schep dit bij het chocolademengsel en voeg hieraan de bloem toe.

Neem een ronde bakvorm van 22 à 24 cm diameter. Bedek de bodem met bakpapier. Doe het mengsel in de bakvorm en strijk de bovenkant glad. Bak de taart in een voorverwarmde oven op 170°C gedurende 12 tot 15 minuten.

Laat de deur van de oven tijdens deze eerste baktijd lichtjes openstaan zodat de taart rijst zonder dat bovenop een harde korst ontstaat. Sluit de oven en bak de taart verder gedurende 50 à 60 minuten.

Zet de bakvorm met de taart ondersteboven op een rooster en laat 20 minuten afkoelen. Verwijder de bakvorm en het bakpapier.

Snij de taart doormidden. Verwarm de abrikozenjam. Smeer de jam op de beide taarthelften en leg de ene helft op de andere. Smeer jam over de hele taart. 

Doe de suiker in kokend water en kook 5 à 6 minuten. Laat het wat afkoelen. Smelt de chocolade en voeg het langzaam aan de suikeroplossing toe totdat een glad glazuurmengsel ontstaat. Giet het glazuur in één keer over de taart en strijk het snel uit met een spatel. 

Laat de taart een paar uur afkoelen. Snijd ze in stukken en serveer met slagroom.


Guten appetit!
De foodmadam.

Reacties

Marie-Claire zei…
Moet de oven even open of die 12 minuten?
De Foodmadam zei…
Hallo Marie-Claire, de oven moet gedurende die twaalf minuten opengezet worden. Wel maar lichtjes openzetten, niet wagewijd! Daar had ik misschien even duidelijker moeten zijn in mijn omschrijving, ik pas het aan. Veel succes!