Terugblik Le Marche-weekend

Nadat ik er een half jaar van het Italiaanse leven mocht proeven, kreeg de regio Le Marche een speciale plek in mijn hart. Ik was dan ook dolenthousiast wanneer ik vernam dat Anne en Paul van Bere.bene, invoerder van Italiaanse wijnen en intussen mijn favoriete wijnwinkel, een heus Le Marche-weekend organiseerden, en dat op slechts 20 km van mijn deur. Een evenement dat ik niet mocht en wilde missen. 

Smakelijke gerechten

Zaterdag 8 februari was het eindelijk zover. Enkele koks uit Le Marche waren speciaal naar het Antwerpse stadje Lier overgekomen om ons te laten proeven van de authentieke Marchegiaanse keuken. Drie avonden na elkaar maakten ze een viergangen-degustatiemenu met telkens twee gerechten per gang. Wat was het zalig om bekende smaken uit mijn geliefde Le Marche terug te vinden! De olive ascolane, gefrituurde olijven die worden gevuld met vlees en kruiden, waren werkelijk overheerlijk. En wanneer ik de ciauscolo proefde, een smeerbare varkensworst, zag ik in mijn gedachten mijn vertrouwde macelleria-salumeria waar ik regelmatig over de vloer kwam.

Pomodori pelati, prosciutto en olive ascolane

Een nieuwigheid die ik mocht ontdekken waren de tajulì pelusi, een pasta op basis van volkoren- en maïsbloem, water en zout. Het is een typisch gerecht uit de 'cucina povera' of de arme boerenkeuken van Le Marche en helaas een beetje een 'vergeten gerecht' in de moderne Italiaanse keuken. In combinatie met de wilde kruiden uit kok Roberto's tuin waren ze heerlijk, en het verbaasde me dan ook niet dat velen onder de aanwezigen graag een extra portie hadden gewild.

Tajulì pelusi con erbe troate

Het dessert dat me het meest bekoorde, was het frutta sciroppata (fruit op siroop) van Sergio Catalini. Denk daarbij vooral niet aan het fruit uit blik waar grootwarenhuizen ons mee naar het hoofd werpen. Bij de producten van Sergio proef je de versheid van het fruit en de natuurlijke suikers waarmee het wordt bewaard, dat in tegenstelling tot de producten uit de supermarkt. Sergio Catalini heeft trouwens ook een heerlijke vino cotto, een typische dessertwijn uit Le Marche. De producten van Sergio Catalini zijn te koop bij Bere.bene.

Frutta sciroppata

Heerlijke wijnen

Bij een smakelijk bord hoort een goed glas wijn, en dat was op dit evenement natuurlijk niet anders. Bij elk gerecht werd een bijpassende wijn geserveerd van het wijnhuis Podere dei Colli uit Montalto, een dorpje in het Zuiden van Le Marche. Zo konden we proeven van een Passerina SpumanteOffida passerina, Offida pecorino, Marche rossoRosso piceno en Rigò Marche Rosso. Een voor een wijnen met een eigen karakter en vol Italiaanse flair. Het proberen waard!

Enkele wijnen van Podere dei Colli

Le Marche in valigia

Het evenement stond niet alleen in het teken van eten en wijn. Voor de Italiaanse delegatie maakte dit Le Marche-weekend deel uit van het project 'Le Marche in valigia', een simpele en budgetvriendelijke manier om Le Marche te promoten in Europa. Met de valies vol beelden, video's, verhalen en gastronomische producten, toeren de afgevaardigden langs plaatsen waar sympathisanten van Italië zich verenigen. Het is dan ook een unieke kans om kennis te maken met de prachtige streek van Le Marche en met enkele bijzondere logeeradresjes waar 'beleving' centraal staat.

Enkele Italiaanse afgevaardigden
Links: Sergio Catalini (azienda agricola Catalini Sergio)
Rechts: Roberto Ferretti (agriturismo La scentella)

De afgevaardigden zijn allemaal leden van Agritur-aso, een samenwerkingsverband tussen enkele landbouwbedrijven en agriturismi, vakantieverblijven op een landgoed of boerenbedrijf. De agriturismi van Agritur-aso willen zich onderscheiden van andere vakantieverblijven door hun persoonlijke aanpak. Hun gasten moeten zich op de eerste plaats thuisvoelen en kunnen meegenieten van het Italiaanse leven op de agriturismo. Zo organiseert Roberto (zie foto) van agriturismo La scentella allerhande culinaire activiteiten waar ik als foodie alvast wildenthousiast over ben!

Neem zeker een kijkje op de site van Agritur-aso (Italiaans of Engelstalig) om meer te weten te komen over het project en over de deelnemende agriturismi en landbouwbedrijven.

Terugblik in beeld

Zoals ik op voorhand vermoedde, was het Le Marche-weekend absoluut de moeite waard, en ik verheug me alvast op een volgend Italië-evenement. Ben je benieuwd wat je te wachten kan staan of snuif je graag nog wat meer sfeer op van het voorbije Le Marche-gebeuren? Zak dan onderuit in je stoel en geniet van het mooie filmpje dat Roberto Ferretti in elkaar knutselde.



A presto!
De Foodmadam.

Reacties

HansDeZwans zei…
Dat ziet er allemaal heerlijk uit.
De Foodmadam zei…
Het was lekker ook! De Marchegiaanse keuken heeft heel wat moois te bieden.